Groene marketing en waarom het belangrijk is voor jouw bedrijf

Consumenten staan steeds meer open voor duurzaamheid en zijn zich meer bewust wat voor impact bedrijven hierop hebben. Dat blijkt uit verschillende onderzoeken. Veel consumenten kiezen liever voor duurzame en groene alternatieven. Dit zijn mooie trends waar jij als groene ondernemer op in kan spelen. Maar er is nog wel werk aan de winkel. Want het blijkt ook dat er nog veel wantrouwen is onder consumenten.

Groene dingen normaal maken

Maar wat is groene marketing nou eigenlijk? In principe verschilt groene marketing niets van gewone marketing. Het heeft meer te maken met de visie van het bedrijf en het willen bijdragen aan een betere en eerlijke wereld. Zoals John Grant het mooi verwoordt in zijn boek The Green Marketing Manifesto, “Groene marketing is niet ‘normale dingen groen maken’, maar het is ‘groene dingen normaal maken”. En daar blijkt zeker behoefte aan te zijn. Uit het onderzoek Dossier Duurzaam 2017 blijkt dat bijna de helft van de consumenten erop let dat producten of diensten duurzaam zijn. Ook zit de verkoop van biologische producten in de lift. Meer omzet in supermarkten en horeca van biologische goederen heeft gezorgd voor 5% stijging in 2017.

Dossier-Duurzaam-2017-Infographic
Bron: GfK & b-open | Dossier Duurzaam 2017

Het gras kan altijd groener

Dit klinkt zeker als muziek in de oren. Toch kan het nog beter. Want uit hetzelfde onderzoek van Dossier Duurzaam blijkt dat 41% van de consumenten vindt dat bedrijven te weinig communiceren over duurzaamheid. Ze zien onvoldoende informatie terug op bijvoorbeeld de website, via reclames of bij producten zelf. Dit zijn zeker gemiste kansen, want klanten zijn wel bereid meer neer te leggen voor duurzame producten. Maar pas op, overdaad schaadt. De groep consumenten die door te veel reclame helemaal genoeg heeft van duurzaamheid, is namelijk gestegen.

De gulden middenweg

Het is daarom voor duurzame en groene bedrijven allereerst belangrijk om zichtbaar te zijn voor de klant. Vindbaarheid via zoekmachines speelt hier een grote rol in. Er zijn verschillende manieren om beter vindbaar te zijn via bijvoorbeeld Google, Bing en Yahoo. Wanneer de klant jouw bedrijf online heeft gevonden is het essentieel dat je transparant en eerlijk bent over je bedrijf en de producten. Want je wilt niet dat jouw bedrijf gezien wordt als ‘greenwasher’. Oftewel je groener voordoen dan je bent. Dit kan namelijk veel schade toebrengen aan je bedrijf.

Poblano ondersteunt en stimuleert duurzame bedrijven bij het verbeteren van de zichtbaarheid en de communicatie. Bekijk wat ons hierin drijft en wat we voor jouw bedrijf kunnen betekenen.